La ciutat de PARMA, a l’Emília-Romanya (08)


  •   La història comença aquí...

Avui ens tornem a traslladar des de Bolonya per a conèixer el centre històric de la ciutat de Parma. (en l’enllaç trobareu una mica d’història)

És una ciutat plena d’art, com moltes d’aquestes petites ciutats italianes que aquests dies estem visitant.

Ciutat tranquil·la i acollidora capital de província. El seu nivell de vida està entre els més alts del país. L’excel·lent reputació de les seves nits d’òpera -no en va Verdi va néixer a prop d’aquí- només es veu igualada potser per la de la seva tradició culinària, ja que aquí es produeix el famós formatge parmesà i el pernil (prosciutto), el més famós d’Itàlia.

Per començar visitarem l’espectacular Teatro Farnese. Ubicat dins l’enorme edifici conegut com el Palazzo della Pilotta, on també s’ubiquen la Galleria Nazionale, il Museo Archeologico, la Biblioteca Palatina i el Museo Bodoni.

 El teatre va ser edificat el 1618 per ordre de Ranuccio I, duc de Parma e Piacenza. Fou construït enterament en fusta pintada com si fos de marbre, tot seguint el model del Teatro Olympico de Palladio de Vicenza.

 
 
  Fou pràcticament destruït pels bombardejos de la Segona guerra mundial, i novamernt reconstruït com l’original, que és el que ara podem contemplar
Ens traslladem seguidament cap al centre i veiem a la Piazza della Pace el monument al Partigiano,
i un pel més endavant el Teatre de l’Òpera, en el qual Verdi va debutar com a compositor.
 I finalment arribem al centre de la ciutat, a la Piazza G.Garibaldi on podem admirar dos edificis importants, el del Municipio,
i el Palazzo del Governatore
I seguidament anem a veure la part més espectacular de la ciutat, la Piazza del Duomo, on trobem il Duomo con el Campanile gòtic, que malauradament està in restauro tot embolicat, però l’escanejo de la guia per que en pogueu gaudir, 
el magnífic i espectacular Baptisteri,
i en front del Duomo, el Palazzo del Vescovado.
A partir d’aquí, senyors… tenim tanta bellesa a descobrir que ara sí que correm el perill de que ens agafi un altre cop el Síndrome d’Stendhal (vegeu aquí)
Entrem en primer lloc a l’interior del Duomo
i les imatges ens parlen per elles mateixes…
 detalls de l’interior totalment decorat…
 el sostre magnífic
 i aquí en aquesta cúpula podem admirar una de les obres capitals de la pintura italiana del segle XVI, l’Assumpció de la Verge de Corregio
 i una escultura romànica preciosa…, és l’obra més antiga documentada de l’escultor Benedetto Antelami, aquest baix relleu del Descendiment de la Creu, que data del 1178.
Sortint del Duomo, i després de contemplar el magnífic absis de l’edifici,
  

anem a veure una altre monument espectacular, el Baptisteri.

Les obres d’aquest singular baptisteri es van acabar el 1260 després de 64 anys de treballs.
L’edifici és de planta octogonal, té tres pòrtics i està revestit amb marbre rosat de Verona.
Les escultures i relleus que decoren la façana i l’interior van ser obra de Benedetto Antelami
i pertanyen a un moment de transició entre el romànic i el gòtic.

A dins, a les escultures que representen els treballs dels mesos de l’any, s’han d’afegir la gran quantitat de frescos del segle XIII que va pintar algun artista desconegut…

Hi accedim per la seva porta principal…
i la primera impressió és realment impactant…
La gran cúpula és damunt nostre tant magníficament i totalment decorada que no ens cansem d’admirar-la…

En cercles concèntrics, de dalt a baix, hi ha respresentats la Jerusalem celeste, Apòstols i Evangelistes, Crist Pantocrator, la Mare de Déu i els Profetes, el cicle de Joan Baptista, i el cicle d’Abraham.

Mentre el guia ens anava fent les explicacions, vaig anar prenent fotos de tot l’art que ens envoltava i encara que corri el risc de fer-me pesat, us vull posar una mostra de les magnífiques pintures amb escenes de la vida de Crist i de la Verge Maria que hi ha dins aquest sorprenent Baptisteri

L’altar principal amb escenes del baptisme de Jesús, i la crucifixió 

i la Verge de la Misericordia a la dreta

la fugida d’Egipte…

 el baptisme de Crist,

Crist en la Glòria, el baptisme i la Verge amb l’Infant,

escultures representant els mesos de l’any i les feines del camp,

 escena central del Naixement de Jesús,

 Resurrecció, Baptisme, i noces de Sta. Caterina,

 diverses figures de Sants,

 un altre detall del Baptisme de Crist,

La Verge amb l’infant envoltada per dos sants.
 * *
Com haureu pogut intuir per tot el que heu pogut veure, aquest conjunt representa una suma de la cultura iconogràfica medieval impregnada de referències teològiques i de representacions simbòliques.

El conjunt transmet un missatge espiritual que s’adreçava, a través de signes i figures, a un poble sense instrucció ja que no savia ni llegir ni escriure.

Tal com hem vist i hem pogut apreciar, la Catedral (Duomo) amb el seu Campanile, el Baptisteri i el Palau episcopal, delimiten un espai harmoniós i únic que fan de la Piazza del Duomo, una de les places medievals de les més boniques d’Itàlia.

* * *
Impregnats de tanta bellesa anem a dinar per agafar forces renovades, ja que a la tarda anirem a conèixer un altre indret interessant d’aquesta contrada als afores de Parma, el Castello di Torrechiara, dins el municipi veí de Langhirano.

L’autocar ens espera en aquest indret tant català…

  • La crònica continua aquí (09)…
About these ads

About el sorro-contrapunt

Home, 72 anys, feliçment jubilat, i blocaire convençut...
Aquesta entrada s'ha publicat en General i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s